کاربر میهمان - ورود اعضاء54.226.180.223
کد خبر : 144    نویسنده : سرویس اجتماعی هوای تازه    تعداد دفعات بازدید : 6544    ساعت : 7:10 PM    تاریخ :
سامان؛ فرزانه ارسطو رانکشت !من قاتل خویشم انگار ...

 

 "سامان" ارسطو بازيگر سينما و تئاتر ، که تا یکسال قبل با نام "فرزانه" ارسطو شناخته مي ‏شد، وی در گفت وگویی با هفته نامه چلچراغ، روياي خود را يافتن هويت و عمل جراحي دانست . وی توانست ، روياي 42 ساله‏اش را در 17 فرودين ماه 1389، پس از این عمل جراحي، تحقق بخشد و با تغيير جنسيت، به برخي ازمشکلات روحي ـ رواني خود غلبه کند. وي پيش از اين کارنامه بازی در فيلم‏هايي چون "سربازهاي جمعه"، "حکم"، "تيغ‏زن"، "تسويه حساب" و "استشهادي براي خدا" و "خانه تاریکی" در تلویزیون را با چهره‏ زنانه دارد ،گفت؛ " از بچگي متوجه شده است که بدنش متعلق به خودش نيست. اين موضوع را بارها به اطرافيان خود گوشزد کرده بود اما اين موضوع، بي‏تفاوتي سايرين را به دنبال داشت. ارسطو که يکبار در 24 سالگي به اصرار خانواده ازدواج کرده ، بعد از يک روز زندگي با شوهر، ازوی جدا شده است .
ارسطو در بخشي از اين گفت وگو درباره تغيير روحيه اش بعد از اين عمل جراحي، می گوید ؛ حالا كاملاً خوبم و جسارت عمل جراحي و تغيير جنسيت را پس از سال ها يافته ام ! آن وقت ها توي چشمهايم فقط و فقط ترس و افسردگي بود. در حال پنهان كردن خودم بودم . همه اش در حال توجيه كردن خودم بودم كه ببين من اين نيستم كه تو ميبيني...

او می گوید ؛ يادم مي آيد پنج سالم بود. خواهرم مدام براي دخترانش و من لباس سفارش مي داد و من اصرار داشتم برايم شلوارك بخرد. يك روز يك پيراهن چيندار صورتي برايم خريد و تنم كرد. حالم خيلي بد بود و مدام مي گفتم اگر اين لباس را درنياوري پاره اش مي كنم. كسي حرفم را گوش نكرد و من در آخر لباس را توي تنم پاره كردم...اما در اين مقطع به این قطعيت رسيدم كه جنسيت ام بايد تغيير كند و با روانشناس و روانپزشكان نيز گفت وگوهايي داشته ام .
سامان ارسطو اظهار كرد: «من از تنهايي مي ترسيدم. هنوز هم رگه هايي از ترس از تنهايي در من وجود دارد. من آدم نترسي هستم، آن قدر نترس هستم، كه الان نشسته ام روبروي شما و حرف مي زنم. ولي همه آدم ها اين ترس نهفته ذاتي را دارند. من از تنهايي مي ترسم. باید جنسيت ام تغيير کند . به روانشناس و روانپزشکان نيز این نظرم را گفته ام !
او در مورد هزينه عمل جراحي و عملي كه بايد انجام دهد، گفت؛ عمل جراحي مكملي را بايد انجام بدم ؛ دكتر كهن زاده كه جراح من هستند گفتند؛ اگر اين عمل را انجام ندهم، او ديگر مرا عمل نمي كند. چون سنم بالا رفته و ريسك كار بالاست... براي عمل به وسايلي نياز دارم كه هزينه آن حدود 12 ميليون مي شود. عمل هاي قبلي هم خيلي هزينه داشت كه با لطف مهتاب كرامتي هزينه هايم پايين آمد.
سامان ارسطو گفت ؛ بعد از عمل جراحی دوم با همسر خود هدي که یکی از فعالان عرصه تئاتر است ،زندگي را شروع کده ایم کامل مي كنیم . بعد از عمل دوم شناسنامه دريافت می كنم . آرزو دارم شناسنامه داشته باشم، بتوانم زندگي ام را به خودم و همسرم اثبات كنم. وي هم اکنون از اين اقدام که بسياري آن را جسارت آميز مي‌‏خوانند راضي است و با ازدواج مجدد به زندگي عادي مشغول مي‌باشد. ارسطو در تازه ترين کار خود ،« آناهيبتا » با چهره‏اي مردانه جلوي دوربين رفته است.
فیلم مستند همه تون منو می شناسین؟
به گزارش سايت خبري خانه هنرمندان ايران، فيلم مستند "همتون منو ميشناسين به کارگرداني "ميلاد بهار" که در تالار ناصري خانه هنرمندان نمايش داده شده ، مستندی است درباره زندگي فرزانه ارسطو کارگردان و بازيگر تئاتر و سينما؛ که در سن 42 سالگي تغيير جنسيت داده و اينک با نام سامان ارسطو با شمايلي مردانه در آستانه ازدواج با دختري جوان است . در اين جلسه همزمان با حضور سامان ارسطو، منصور ضابطيان بعنوان مجري و خانم ملک آرا بعنوان اولين کسي که در سال 62 موفق به تغيير جنسيت با اخذ فتوي و مجوز از سوي مسئولين شد به بحث هاي آموزشي و اطلاع رساني درباره بيماران اختلال هويت جنسي خواهند پرداخت.
‎ احمد زاهدی در سایت "رای بن" rybondoc.com؛ نوشته است ؛ این مستند به موضوع تغییر جنسیت هنرپیشه ی تئاتر و سینما، سامان (فرزانه) ارسطو می پردازد و توانسته با نزدیک شدن و برقرار کردن ارتباطی انسانی و زیبا با سوژه، ابعاد اجتماعی و انسانی این تغییر جنسیت را نمایش دهد. در این فیلم، مستندساز ، روایت و حرکت فیلم را مطابق میل خود تنظیم و پیاده کرده است. به عنوان نمونه در فصل نخستین فیلم که ارسطو به اداره ی تئاتر می رود، کارکنان با ابراز شگفتی از حضور دوربین و حضور تغییر جنسیت یافته ی ارسطو از او می پرسند که این دوربین برای چیست؟ و بهار هوشمندانه شگفتی آشنایان و همکاران ارسطو را از این که برای نخستین بار با وی که تغییر جنسیت داده روبه رو می شوند. در فصول خانه ی ارسطو و درگیری خواهرهایش با همسر وی نیز باز با همین شگرد بدیع و جالب توجه مواجه ایم. مستندساز با دخالت و دامن زدن نامحسوس در ارتباط های خانواده ی ارسطو توانسته بحثی عمیق و دیرین را پیش بکشد که منجر به درگیری های لفظی خانوادگی شده و آنقدر این جدال بالا می گیرد که دوربین دیگر دیده نمی شود و به مثابه ی عضوی از خانواده درآمده و واکنش ها و بازخوردها کاملاً طبیعی در حضور دوربین مستند و گروه فیلم سازی رخ می دهد. شاید این فصل از فیلم که به مدد تصویربرداری روی دست ـ و هیستریک ـ امیر جغتایی، بسیار دیدنی و ملموس شده است، از درخشان ترین فصول فیلم است.بعد از این فصل است که ببیننده با زندگی حرفه ای آقای ارسطو آشنا می شود و تصاویری از انتخابات بازیگران خانه ی تئاتر را می بینیم که ارسطو برای عنوان بازرسی آن خود را کاندید کرده است. تماشای تصاویر آشنای هنرپیشه های گوناگون و حضور ارسطو در بین آنها با استفاده از موسیقی بر جذابیت کار افزوده. علی الخصوص این که با استفاده از تدوین موازی در فصل قبل نیز یکی دو نما از این انتخاب دیده شده و برای مخاطبان ایجاد پرسش شده بود.
نقطه نظر مستندساز آن جا پررنگ تر و حضور و دخالت او آشکارتر است که جدای ایجاد فاصله گذاری که از آغاز فیلم با آن مواجهیم، از کارشناس مشاور روانشناسی استفاده شده که حرف هایش را نمی تواند درست و دقیق ادا کند و حضورش در فیلم هربار تصنعی تر و فرمایشی تر می شود. و هربار دوربین نیز به او نزدیک تر شده و نماهایی متفاوت از او را می بینیم که علاوه بر وظیفه ی اطلاع رسانی و پیش برندگی که در فیلم دارد، خود نیز به نوعی هجویه ای بر خود است و بر تمام موانع و مشکلات اداری که پیش راه سامان ارسطو وجود داشته برای عمل تغییر جنسیت، نمایاننده ی این مساله است که چقدر جهان رسمی انسان های رسمی ـ حتی وقتی درگیر موضوع تغییر جنسیت فردی باشند ـ با جهان واقعی فرد در تضاد است.
نمایش روند تحقیقات و موضوعات خبری و پژوهشی در حین نمایش و ساخت اثر می تواند به باورپذیری هرچه بیشتر اثر و درگیری مخاطب با آن کمک شایانی کند. ویژگی استفاده ی میلاد بهار از این تصاویر حفظ سبک فیلم برداری روی دست ـ که در تمام طول اثر هست ـ و یکپارچگی تصاویر آرشیوی به لحاظ ساختار بصری با روند کلی اثر است. کاری که مستندساز حتی در نمایش عکس ها هم با نزدیک شدن و نمایش بخشی از عکس (مثل خود سوژه که همواره جزئی در کنار اجتماع بوده و نه درون اجتماع) انجام داده؛ و حتی در انتخاب بخش هایی از سریال های تلویزیونی که فرزانه (سامان) ارسطو در آن نقش آفرینی داشته نیز این شیوه دیده می شود.
www.ettefagheno.ir& www.rybondoc.com

 

موضوعات مرتبط
 « حجاب ، مشق ناتمام روزگارما »    news letter- htnews.ir /شماره 4.113.2.90     (۱۳۹۰/۸/۲۴)
 « راز موفقیت ، در درک مواهب است »    news letter- htnews.ir /شماره 34.144.8.92     (۱۳۹۲/۸/۲۲)
 « کودکان جهان وفقرو تنگدستی ! »    news letter- htnews.ir /شماره 10.119.7.90     (۱۳۹۱/۹/۲۶)
 « عيدهایی که بوی کاغذ می دهند »    news letter- htnews.ir /شماره 9.118.6.90     (۱۳۹۰/۱/۲۶)
 « طنز اجتماعی و طنز ملی »    news letter- htnews.ir /شماره 13.122.10.90     (۱۳۹۱/۱/۱)
نظرات رسیده
کاربر محترم، لطفاً نظرات خود را وارد نمائید.
نام :
ایمیل :  
آدرس سایت :  
متن :
کد امنیتی :
 
تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به هوای تازه می باشد